WHY IT MATTERS

Almost every professional activity involves some form of teamwork, and it is essential that teams learn how to work together to accomplish common goals. Unfortunately, many fail to do so effectively, which leads to negative consequences. Working as a team can be complicated. The difference between working in a group and true teamwork lies in the level of interdependence and dependability among team members. High-performance teamwork requires – among other things – mutual trust, respect, and accountability, and interdependent work on common objectives.

Some ideas to develop this dimension with your team

Things to do

  • Create a team contract around “trust and dependability.” To collaborate effectively, teams need to find ways to coordinate each other’s inputs swiftly and reliably. To help them do that, set group norms (a “contract”) regarding what accountability, dependability, and mutual trust mean in the team. Everyone should know how to act and communicate in case they need help with an individual task on which the whole team depends.
  • Find efficient ways to engage in high-performance teamwork. Activities such as brainstorming and coordination meetings may require the whole team, while other tasks are best done individually or in subgroups. Make sure you find the best way to engage all team members while making productive use of their time and resources. This requires structure and efficient coordination mechanisms.
  • Be inclusive and encourage diversity. One of the great benefits of teamwork is that it brings together diverse skills, work methods, ideas, points of view, personal and professional backgrounds, ways of resolving issues, and communication styles. Inclusive teams always take a constructive approach to diversity, tactfully express different viewpoints, and build upon each other’s inputs through helpful, not destructive, criticism.
  • Create opportunities to do real work together. Instead of just having team meetings, organize fun and meaningful occasions for the group to engage in true teamwork through shared goals and projects, and problem-solving initiatives. Job-sharing and job shadowing can also be powerful ways to reinforce dependability and teamwork.
  • Offer spontaneous help to co-workers. Everyone needs a hand now and then, and high dependability and teamwork imply that team members will readily assist each other when required. This could involve reviewing an important report before a colleague sends it out, or postponing a coffee break in order to take care of something for a co-worker who needs to complete an urgent task.

Things to avoid

  • Devenir trop dépendant, hypercohésif. Quand les initiatives personnelles doivent systématiquement être validées par l’ensemble du groupe avant d’être mises en œuvre, il ne faut pas s’étonner si tout va lentement. De nombreux projets risquent d’être bloqués à divers niveaux. Ne cherchez pas à résoudre collectivement tous les problèmes; parfois, une intervention individuelle suffit!
  • Blâmer les autres quand ils ne tiennent pas leurs promesses. Ayez plutôt de l’empathie. Personne n’est à l’abri d’une mauvaise journée – alors, mettez-vous à la place de l’autre. Rappelez-vous que les gens sont parfois confrontés à des difficultés personnelles ou familiales. Essayez de comprendre ce qu’ils ressentent, pourquoi ils ont agi de telle ou telle ou manière, et réagissez en conséquence.
  • Critiquer les gens derrière leur dos. Soyez sincère. Si quelque chose ne tourne pas rond, ou si vous n’êtes pas d’accord, dites-le soit à l’équipe, soit à la personne concernée, en fonction de la situation. L’honnêteté, la franchise sont indispensables aux bonnes relations humaines.
  • Annoncer les succès de l’équipe en utilisant la première personne du singulier, au lieu de commencer par « nous ». Il n’est pas juste de s’attribuer le mérite d’une réussite collective. La règle devrait être de reconnaître ses principaux contributeurs et de complimenter les personnes qui ont concrètement accompli le travail. L’ensemble des responsables doit être invité à partager la scène.
  • Laisser les personnes extraverties dominer l’équipe. On dit souvent que la communication consiste autant à écouter qu’à parler. Pourtant, dans la plupart des équipes, il y a des gens qui parlent trop et d’autres pas assez – mais il y a surtout des personnes qui n’écoutent pas suffisamment. Il est facile de tomber dans ce piège. Il m’est souvent arrivé d’assister à la scène suivante: un groupe discute d’un problème, la personne la plus discrète comprend et entreprend d’expliquer aux autres qu’elle connaît la solution, mais parce qu’elle est d’un naturel réservé, ou qu’elle est nouvelle, on ne la laisse pas aller jusqu’au bout. En général, elle se résigne et l’équipe finit par trouver la réponse. Sauf qu’elle aurait pu la découvrir bien plus tôt, si elle avait été capable d’écoute ou si la personne timide avait parlé avec plus d’assurance.

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